2025 IIHF Championship Disciplinary Panel för världsmästerskapet 2025 IIHF Ice Hockey, Division I Group A, har utfärdat formell varning till Japans Hiroto Sato som härrör från en incident som involverar olaglig kontakt med en motståndare.
Händelsen inträffade klockan 16:50 i den första perioden under spel nr 7 mellan Japan och Storbritannien den 30 april 2025. Ingen straff kallades på stycket, men det granskades av disciplinpanelen som ett brott mot IIHF spelar regel 59 (tvärkontroll).
Efter att ha förlorat pucken försökte Sato förhindra att en storbritannespelare fick besittning av pucken, men därmed gjorde han olaglig kontakt till sin motståndares huvud och nackområde. Sato uttryckte ånger och förklarade att kontakten var rent oavsiktlig. Han sa att kontakten också gjordes, delvis eftersom han också drabbades samtidigt av en motståndare.
Mästerskapets disciplinpanel fastställde att Sato skulle utfärdas en formell varning eftersom hans motståndare var i en sårbar position. Sato kunde ha använt händerna och kroppen för att spela, och han måste också ha kontroll över sin pinne hela tiden.
Även om en varning inte har någon upphängning med den, kan den användas i ytterligare disciplinära fall under världsmästerskapet 2025 IIHF IA som involverar Sato för att bestämma den potentiella sanktionsnivån för andra åtgärder.
[/gpt3]